Akupunktur: Endast bedrägeri och bedrägeri, det också

Akupunktur är en urgammal kinesisk behandling som tillsammans med kinesisk örtmedicin och qi gong representerar den traditionella kinesiska medicinen. Metoden består i att sätta tunna akupunkturnålar i specifika punkter på kroppen eller bränna moxa (gråbo kinesiska, Artemisia argyi) på poäng för att påverka kroppens energi (qi) och därigenom bota sjukdomar och producera hälsa. Vare akupunktur är en pseudo vetenskaplig disciplin, är omtvistat. Väst har sakta men säkert öppnade ögonen på akupunktur under de senaste åren och i Sverige används akupunktur vid smärta kliniker och förlossningsavdelningar på sjukhus. Akupunktur är den mest utbredda alternativ form av behandling vid svenska sjukhus. Många sjukgymnaster och vissa läkare använder akupunktur i sin praktik. Ett resultat av detta är att det blir mer forskning om akupunktur. Det har publicerats noggranna forskningsrapporter i flera stora medicinska tidskrifter, däribland British Journal of Medicine. Hypotesen om den traditionella kinesiska medicinen är att akupunktur påverkar och energibalansen i kroppen genom sk meridianer. Det är enligt traditionen ingen slump där nålar sätts in; insatt i specifika mönster baserat på vilka sjukdomar och krämpor att behandla. Enligt kinesiska medicinska tänkandet kan få sjukdomen av externa eller interna orsaker. Man kan angripas av externa patogena faktorer som vind, kyla, fukt, torka eller värme kan resultera i sjukdomar som förkylningar och huvudvärk och olika smärttillstånd. Sjukdom kan också komma inifrån de känslomässiga skäl eller så dålig kost, trauma, överträning / brist på motion eller stress. Diagnos ställs in genom grundlig förhör av patienten förutom tungan och puls diagnos. Målmedvetna poäng och nålar in för att återställa balansen i kroppen. Det är svårt att göra blinda studier på akupunktur, det uppenbara skälet att patienten knappast kan vara omedveten om det insatt en nål eller inte. Trenden är fortfarande att den bättre utformning av studierna, den mindre skillnaden mellan verklig behandling och placebo. Det är också gjort studier som jämför effekten av akupunktur där nålar införas efter den kinesiska traditionen och akupunktur där nålar infogas vid slumpmässiga ställen. Det finns inga bevis signifikant skillnad mellan dessa två metoder, men det är dokumenterat en betydande effekt jämfört med patienter som inte fick akupunktur alls. I akupunktur samhällen approximerar man därför en förståelse för att kunskap om kinisiske akupunkturpunkter är onödigt att uppnå effekten av behandlingen. I NOU 1998: 21 har den så kallade Aarbakke Kommittén behandlade effekt och biverkningar av en mängd olika alternativa terapier. Kommittén anser att akupunktur är bevisat effektiv för postoperativ och kemoterapi illamående. Metoden är effektiv mot graviditetsillamående, smärttillstånd tandkirurgi, ett stöd på drog- och alkoholabstinens och att stödstrokerehabilitering.Akupunktur kan vara effektiva vid behandling av smärta efter allmän kirurgi, kronisk smärta och astma och rökavvänjning. För andra lungsjukdomar anser utskottet att det finns tillräckligt med data för att bedöma effekten av akupunktur. Aarbakke kommitténs recensioner är stark kritik från både medicinsk och forsknings håll. Bland annat folkhälsoinstitut konstaterar att Aarbakke kommitté metod för att hantera inlagor som motsätter sig att göra systematiska litteratur gör tillverkning av dokumentation nästan värdelösa. Allvarliga metastudier som har gått igenom ett antal forskningsrapporter om akupunktur drar slutsatsen att denna behandling har någon effekt utöver placebo för de allra flesta sjukdomar där det används. En omfattande 2010 studie tillbaka visade en antagen effekten av akupunktur på födslovåndorna.Ändå erbjuds detta vid mödravårdscentraler i ett stort antal svenska sjukhus. Många gravida också välja att låta sig behandlas med akupunktur före leverans för att förbereda kroppen inför förlossning och förkorta cykeln. Det finns enstaka studier som tyder en effekt av detta, men Cochrane-analys kommer fram till att det inte finns någon tillfredsställande vetenskapliga bevis för sådana effekter. En annan av de upplevda effekterna av akupunktur är ökad fertilitet, men en studie från 2008 visade det motsatta tendensen, nämligen att kvinnor som fick riktig akupunktur var mindre fertila än de som fick slump akupunktur. Flera studier och systematiska översikter har visat akupunktur / öronakupunktur inte har effekt eller ha en negativ inverkan på drog- och alkoholabstinens. En variant av akupunktur som skiljer sig från de andra i det här sökas i lederna efter smärtpunkter. Cirkulär i handleden tror praktikanter av akupunktur i 2000 att det finns punkter som är i kontakt med kroppen via hjärnan. De delar handled i rutor och man måste ansöka i varje ruta från vad problemet är. Det påstås att omkring lederna finns det speciella strukturer som fungerar kan påminna hjärnan, och att detta är nyckeln till akupunktur 2000s beteende. Poängen kan vara något mer smärtsamt än i andra akupunktur. Ingen forskning funnit att underbygga dessa påståenden.Akupunktur 2000 är inte en del av den traditionella kinesiska medicinen. Aurikkelterapi är en zonterapi behandling på samma sätt som zonterapi. Denna örat spegla kroppens nervsystem, kroppsliga funktioner och anatomi och organ. Det finns dock inga vetenskapliga bevis som bekräftar detta sammanhang. Traditionell kinesisk medicin innehåller en mängd olika traditionella medicinska behandlingar som har sitt ursprung i Kina. TKM accepteras som en fullfjädrad del av den officiella sjukvården i Kina och Ostasien, men betraktas som en alternativ behandling i större delen av västvärlden. TKM inkluderar behandlingar som bl. a. kinesisk örtmedicin, akupunktur, kost terapi och tuina- och shiatsumassage. Qi Gong och Taijiquan är också nära förknippade med TCM. TKM sägs utvecklas genom flera tusen år, och är baserad på noggranna observationer av samspelet mellan natur;kosmos, och människokroppen. Bland det viktigaste, underliggande teorier är filosofin i Yin och Yang och Qi, de fem elementen (wu xing), kropps media system, Zang Fu, de sex bekräftelser, fyra nivåer etc. Modern TCM blev systematiserade på 1950-talet i Folkrepubliken Kina i enlighet Mao Zedong. Yin och yang är två motsatta polära egenskaper som beror på och kompletterar varandra. Qi är den vitala energi, och det cirkulerar i kroppen i kanaler som kallas meridianer. En förutsättning för god hälsa är att det finns tillräckligt med Qi i kroppen och att det flyter fritt.

Sofia , 28.12.2013