Ångest: Behandling och Orsaker

Ångest är en psykologisk och fysiologiskt tillstånd som kännetecknas av kroppsliga, emotionella, kognitiva och beteendekomponenter.Ångest kan innebära känslor av rädsla, oro, ångest och panik. Det kan förekomma utan man förstår varför, men oftast är ångest utlöses av yttre stress eller händelser. Ångest är vanligtvis en normal reaktion.Det kan hjälpa en person att hantera en utmaning genom att motivera åtgärden. När ångest blir kronisk, överdriven, eller leder till dysfunktionella beteende kan klassificeras som ett ångestsyndrom.Ångest utlöser en försvarstillstånd som förbereder kroppen för att fly från eller konfrontera (kamp) ett hot. De fysiska förändringar som sker styrs av nervsystemet och hormoner, inklusive adrenalin från binjurarna. Denna reaktion kan orsaka hjärtklappning, bröstsmärtor, andningssvårigheter, svettning, yrsel, rodnad, illamående och frossa.Ångest kan vara ett problem och en psykisk sjukdom, särskilt om den inte hetsa personen att ändra sitt beteende på ett konstruktivt sätt.Ofta kan det finnas invalidiserande undvikande beteende utan den utlösande orsaken till ångest tas bort eller minskas. Undvikande beteende i sig (både intern undvikande av tankar och känslor, men även externt beteende) kan agera både ångest förstärkande och ångest föreviga. Ångesten kan sedan bygga upp till panik nivå. Fel Lärande eller kognitiv förvirring om yttre hot, som kan grundas på, exempelvis över generaliseringar från dåliga erfarenheter, och / eller biologiska villkorade sårbar kan leda till en sådan angstreakssjoner. Det finns lugnande och lugnande läkemedel mot ångest, men problemet ligger i psyket och måste behandlas sedan. Många behöver hjälp från en psykolog för att gå till botten och omarbetningar det problem som orsakar ångest, som vanligtvis orsakas av posttraumatiskt stressyndrom eller andra svåra upplevelser. Officiella diagnossystem ICD-10 och DSM-IV klassificerar ett antal olika ångestsyndrom.Ångestsyndrom är med affektiva störningar de vanligaste psykiska störningar vi har. Enligt den statliga Nämnden för hälsa, 25% av alla människor i deras liv (livtidsprevalens) uppfyller kriterierna för en eller flera ångestsyndrom. Det finns flera psykoterapeut och farmakologiska alternativ att behandla ångest. Den valda beror dels på vilken typ ångest berörda patientens situation, komorbida villkor och tillgängliga behandlingsalternativ behandling. Kognitiv beteendeterapi har visat sig ha goda behandlingsresultat i flera ångestsyndrom. Behandlingen innebär bland annat att kartlägga och diskutera tankemönster, förstå modeller, beteenden och kroppsliga reaktioner som upprätthåller och ökar ångest. Samtidigt gör en övningar i beteendeförändring. Detta kan hända ensam hjemmeopgaver, eller tillsammans med föraren. Ofta utövar innebär en successiv utbildning för att möta den situation du fruktar mest (exponeringsträning). Detta förbättrar ofta ångest under en 4-12 veckors behandling. Även andra psykoterapeutiska riktningar, som f. ex. psykodynamiska metoder, påverkar medvetenhet, beteendeterapi och berättande terapi, används normalt för att behandla olika typer av ångestproblem. Många läkemedel används också vid behandling av ångest. Användningen av beroendeframkallande droger som bensodiazepiner innebär stor risk toleranaseutvilkling och beroende, vilket gör det ett olämpligt läkemedel för behandling av kroniska ångesttillstånd. Många upplever att vara rakt på sak.Dessutom kan det nyfödda barnet uppleva biverkningar, om dessa läkemedel används under graviditet. Buspiron kan vara mindre effektivt för patienter som just har tagit bensodiazepiner. Antidepressiva läkemedel som mipramin, opipramol, paroxetin, sertralin, escitalopram och venlafaxin kan minska symtomen, men har biverkningar. Man kan uppleva att vara slö, yr, illamående och dålig sexuell funktion med hjälp av dessa mediciner. Lilla forskning finns på effekten av homeopati som en behandling för ångest. Den forskning som finns är av dålig metodologisk kvalitet, så det finns ingen grund för att rekommendera homeopati som behandling. Den svenska konstnären Edvard Munch har porträtt ångest i sin berömda bild Scream. Han säger: Jag gick längs vägen med två vänner - solen inställningen - Jag kände mig som en fläkt av melankoli - himlen blev plötsligt blodigt röda - Jag pausade, Laenen mig till stängslet, mat till döds - såg över flammande skyerne som blod och svärd över den blå-svarta fjorden och staden - Mina vänner gick framåt - Jag stod där skjælvende av ångest -. och kände en stor oändlig skrik genom naturen Leo Tolstoj skrev en skiss om ångest, där en eremit diskutera med djur runt honom vad lider orsaka. Raven tror att hunger är orsaken till allt lidande. Duen förklarar att motsatsen är den kärlek som bär skulden för lidande. Slang protest och säga att det onda är ursprunget till lidande.Sedan kommer rådjur och säger att de är helt fel för ångest är orsaken till allt lidande:. Om världen var fria från ångest, det var bra att bo i Vi har starka ben och kan springa fort. Med horn vi håller smådjur borta, stora fiender vi kan köra på, men ångesten kommer aldrig att låta oss: om vi hör minsta grenen flytta eller bara en väsa i bladen, omedelbart hoppar hjärtat nästan ur bröstet på oss, och vi flyger så fort vi kan.Även i sömnen måste vi titta på med ena ögat. Aldrig och ingenstans finner vi frid; allt lidande kommer från ångest.

Nellie , 30.12.2013

Nyckelord: ångest