Ätstörning: Bulimia nervosa

Bulimia nervosa är en ätstörning som kännetecknas av återkommande hetsätning följt av kompenserande beteenden. Den vanligaste formen innebär kräkningar, ibland kallas rensning, men fasta, användning av laxermedel, lavemang, diuretika och överdriven träning är också vanliga. Ordet bulimi härstammar från latinets bulimi vilket innebär hunger. Bulimia nervosa fick sitt namn och beskrevs först av den brittiska psykiatern Gerald Russell 1979. Symtom och tecken Bulimia nervosa innebär ofta växla mellan snabb out-of-control äta och självframkallade kräkningar eller andra former av behandling. Över äta kan sluta när patienten avbryts av en annan person eller ont i magen på grund av övertrassering. Dessa cykler kan upprepas flera gånger i veckan, eller mer allvarliga fall flera gånger om dagen. Detta kan orsaka: Kronisk sura uppstötningar efter att ha ätit Uttorkning och hypokalemi orsakad av frekventa kräkningar Elektrolytrubbningar som kan leda till hjärtarytmi, hjärtstillestånd och även död Esofagit, eller inflammation i matstrupen Trauma munnen där upprepad insättning av fingrar eller andra föremål som orsakar sprickor i slemhinnan i munnen eller svalget Gastroparesis eller fördröjd magtömning FörstoppningInfertilitet Svullna körtlar i nacken, under hakan Sår  Förhårdnader eller ärr på baksidan av händerna på grund av upprepade trauman från framtänder  Konstant vikt fluktuationer Den täta kontakter mellan tänderna och magsyra kan leda till: Svår karies Perimolyse eller erosion av tandemaljen Svullna spottkörtlar Relaterade sjukdomar Människor med bulimi är mer benägna än personer utan bulimi för en stämning sjukdom, såsom depression. Studier har visat att det finns ett ömsesidigt förhållande mellan bulimic och depressiva symtom. I en studie som utförts av Presnell et al. (2009) fann att depressiva symtom förutspår förmodligen framtida bulimiska symptom och att bulimiska symptom förutspår på liknande framtida ökningar av depressiva symptom hos unga flickor. Dessa resultat överensstämmer med tidigare studier som har visat att bulimiska symptom förutspår senare ökning av depressiva symtom (Dobmeyer och Stein, 2003; Gilbert och Meyer, 2005; Stice et al, 2004;.. Wertheimer et al, 2001;. Presnell et al ., 2009, s. 361). En vanlig uppfattning om bulimi är att de som har denna sjukdom ofta upplever kroppen missnöje. Forskning visar dock att detta i högre grad är en funktion av depression ensam än med bulimi - (. Presnell et al, 2009) och depression som ett samlingsbegrepp. Diagnos Bulimia bryter ofta valt i tonåren, mellan 13 och 20 år, och många patienter har tidigare lidit av fetma. Många faller i vuxen ålder i episodisk binge och rening, även efter tidigare framgångsrik behandling och återvinning (remission). Bulimia nervosa kan vara svåra att upptäcka jämfört med anorexia nervosa eftersom patienter med bulimi tenderar att ha en kroppsvikt nära genomsnittet.Många människor med bulimi kan också delta i betydligt oordnade mat- och motionsmönster utan att uppfylla de fullständiga diagnostiska kriterierna för bulimia nervosa. De diagnostiska kriterier som används av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV TR), som publiceras av American Psychiatric Association, inkluderar återkommande episoder av hetsätning (en diskret episod av matmissbruk där patienten känner att äta är utom kontroll), kompenseras av drivna eller olämpliga åtgärder för att undvika viktökning. Diagnosen ställs först när beteendet inte är en del av symtomkomplex av anorexia nervosa och när beteendet speglar en alltför intresse för fysisk storlek eller utseende. Det finns två undertyper bulimia nervosa: Purifying typ bulimia utvecklare även kräkningar (oftast genom att utlösa kräkreflex eller intag av kräk snabbt att ta bort mat från kroppen innan den kan brytas ned, eller användning av laxermedel, diuretika eller lavemang. Icke-rensning typ bulimi driver träning eller fasta efter matmissbruk att bli av med kalorier. Bulemipasinter den renande typen kan också ta till driven motion eller fasta, men detta är när en sekundär form av viktkontroll. Behandling  Farmakologiska Vissa forskare har hypotes en relation med affektiva störningar, och kliniska studier har genomförts med tricykliska, MAO-hämmare, mianserin, fluoxetin, litiumkarbonat, och bupropion.Forskargrupper som har sett en relation med kramper har provat behandling med fenytoin, karbamazepin och valproinsyra.Opiatantagonister naloxon och naltrexon som blockerar sug efter mat, har också använts. Det har också skett en del forskning som karakteriserar bulimia nervosa som ett beroende störning, och begränsad klinisk användning av topiramat har inträffat. Topiramat blockerar sug efter opiater, kokain, alkohol och mat. bearbetning Psykoterapi / samtal Det finns flera dokumenterade psykosociala behandlingar för bulimia nervosa. Kognitiv beteendeterapi (KBT), vilket innebär att utbilda patienter att utmana automatiska tankar och engagera sig i beteendeexperiment (t.ex. ätandet av förbjudna livsmedel) har visat sig vara effektiva både med och utan samtidig användning av antidepressiva medel. Forskare har också rapporterat en del positiva resultat för inter psykoterapi och dialektisk beteendeterapi. Maudsley Family Therapy eller Family Based Treatment (FBT), som utvecklats av Maudsley Hospital i London för behandling av anorexia nervosa har visat sig ha positiva resultat för behandling av bulimia nervosa. FBT har genom empiriska forskningen visat sig vara den mest effektiva behandlingen av anorexia nervosa patienter under arton och inom tre år efter debuten av sjukdomen.Studier med FBT att behandla bulimia nervosa har hittills varit lovande.har Vissa forskare hävdade också positiva resultat i hypnoterapi.

Liv , 28.11.2014