Behandling av bipolär sjukdom

Det finns ett antal farmakologiska och psykoterapeutiska metoder som används för att behandla bipolär sjukdom. Sjukhus kan vara nödvändigt, särskilt under svåra maniska episoder. Detta kan ske frivilligt, eller i vissa fall med våld. Långvarig institutions vistelser är nu mindre vanligt än tidigare på grund av det mindre antal sängar i mentalvårdstjänster, men det kan fortfarande förekomma. Psykoterapi  Psykoterapi syftar till att lindra kärnsymtom, erkänner episodeutløsere, minska negativa känslor som uttrycks i relationer, erkänner prodromalsymtom innan återfall och övnings faktorer som leder till underhåll av remission. Kognitiv beteendeterapi, familjefokuserad terapi, och Psychoeducation har mest bevis för effekt i förhållande till att förhindra återfall, medan inter psykoterapi och kognitiv beteendeterapi har visat sig mest effektiva när det gäller rest depressiva symtom. De flesta studier har baserats enbart på bipolär, och behandling i det akuta skedet kan vara en särskild utmaning.Vissa läkare betonade behovet av att prata med människor när de upplever mani att utveckla en terapeutisk allians som kan bidra till återhämtning.  Medicinering Hörnstenen i behandling av bipolär sjukdom är oftast en humörstabiliserande såsom litium eller lamotrigin. Lamotrigin har visat sig vara bäst för att förebygga depression, medan litium är det enda läkemedlet som har visat sig minska självmord i bipolära patienter.Den första kända och guldmyntfot stämningsstabiliserande är litium, men nästan lika ofta används är valproat som också används som ett antiepileptikum. Andra antiepileptika som används vid bipolär sjukdom inkluderar karbamazepin påstås effektivare genom snabb cykling bipolär sjukdom och lamotrigin. Vid behandling av agitation vid akuta maniska episoder ofta krävde användning av atypiska antipsykotiska läkemedel, såsom quetiapin, olanzapin och klorpromazin. Nyligen Quetiapin och olanzapin har godkänts som en effektiv monoterapi för underhåll av bipolär sjukdom. En randomiserad kontrollförsök från 2005 visade att olanzapin monoterapi var lika effektivt och säkert som litium i profylax. Användningen av antidepressiva vid bipolär sjukdom har diskuterats, och vissa studier har rapporterat sämre resultat och utlösa maniska, hypomana eller blandade episoder, särskilt om ingen humörstabiliserande användas samtidigt. Men mest stämningsstabiliserande en begränsad effektivitet i depressiva episoder. Snabb cykling kan orsakas eller förvärras av antidepressiva medel, såvida det transporteras ytterligare behandling med en humörstabiliserande. En omfattande studie visar att patienter med depression vid bipolär sjukdom inte svarar bättre på antidepressiva med humörstabiliserande än de gör på ett humörstabiliserande ensam.När narkotika leder till en minskning av symptom eller fullständig remission, är det viktigt att en person med bipolär sjukdom förstår att De bör fortsätta att ta medicinen. Övriga kommentarer om behandlingen Litium, en så kallad snävt terapeutiskt fönster, dvs det är liten skillnad mellan nivån på serumkoncentrationen som krävs för att ge verkan, och den nivå som orsakar biverkningar. Därför patienter som använder litium regelbundet få ett blodprov tas för bestämning av litiumkoncentrationen i blodserum och att kontrollera att det inte finns några negativa metabola effekter (hypotyreos), som kan förväxlas med ny depressiv episod.

Hilda , 02.01.2015