Bipolär sjukdom: Glad och ledsen omväxlande

Bipolär sjukdom eller manodepressiv sjukdom (även kallad bipolär affektiv sjukdom) är en psykiatrisk diagnos som beskriver en grupp humörstörningar som kännetecknas av närvaron av en eller flera episoder av onormalt förhöjda energinivåer och humör, och en eller flera depressiva episoder. Den förhöjda humör kallas mani, hypomani eller om villkoret är något mildare. Människor som upplever maniska episoder ofta erfarenhet även depressiva episoder eller symptom, eller blandade episoder, där både maniska och depressiva symtom är närvarande samtidigt. De episoder är vanligen åtskilda från varandra av perioder av normal sinnesstämning, men i vissa individer kan mani och depression snabbt alternerande, känd som snabb cykling. Extrema maniska episoder kan ibland leda till psykotiska symtom som vanföreställningar och hallucinationer. Sjukdomen delas in i bipolär I, bipolär II, cyklotymi och andra typer, baserat på hur allvarlig den maniska eller depressiv episod och hur det uttrycks. Lidelsenes variationsbredd ofta kallad bipolär spektrum. Data från USA på livstidsprevalens varierar, men indikerar en hastighet av cirka 1% för bipolär, 0,5-1% för bipolär II eller cyklotymi, och 2-5% för formulär är under tröskelvärdena i det att de fyller en del, men inte alla kriterier. De första, tydliga symtom vanligtvis slutet av tonåren eller unga vuxna.Diagnosen baseras på personens självrapporterade upplevelser och observerat beteende. Sjukdom episoder är förknippade med nöd och störningar, och ökad risk för självmord, speciellt under depressiva episoder. I vissa fall kan bipolär sjukdom vara en förödande, långmodighet, medan några har förknippats med kreativitet, för att nå för mål och goda prestationer. En betydande bevis tyder på att många människor med kreativa talanger också ha lidit av en form av bipolär sjukdom. Genetiska faktorer bidrar avsevärt till sannolikheten att utveckla bipolär sjukdom och miljöfaktorer spelar också en roll. Bipolär sjukdom behandlas ofta med humörstabiliserande läkemedel och ibland andra typer av psykofarmaka. Psykoterapi har också en roll, ofta när en viss stabilitet återfås. I svåra fall där det finns fara för patienten själv eller för andra, tvång används. Patienter som lider då känner en svår manisk episod med farligt beteende, eller en depressiv episod med självmordstankar. Det är ofta problem med social stigmatisering, stereotyper och fördomar mot personer med diagnosen bipolär sjukdom. Personer med bipolär sjukdom som har psykotiska symtom kan ibland misdiagnosed med schizofreni, en annan allvarlig psykisk sjukdom. Den nuvarande mandat bipolär sjukdom är av senare datum och hänvisar till växlingen mellan episoderna är respektive botten och toppen (poler) . En förbindelse mellan mani och melankoli har länge observerats, men grunden för dagens konceptualisering kan spåras tillbaka till franska psykiatriker i 1850-talet. Termen manodepressiv sjukdom eller psykos användes av tyska psykiatern Emil Kraepelin i slutet av artonhundratalet, med hänvisning ursprungligen till alla typer av affektiva störningar. Den tyske psykiatrikern Karl Leonhard indelad 1957 lidande i unipolär sjukdom (återkommande depression) och bipolär sjukdom.

Ellen , 22.02.2014