Dystymi eller dystymisk störning: Vad är det och hur man kan behandla sjukdomen

Dystymi är kroniskt deprimerad stämning av flera års studier, där enskilda episoder inte är tillräckligt allvarlig eller långvarig nog för diagnos svår, måttlig eller lindrig återkommande depression kan vara motiverat. Enligt Harvard Health Publica betyder det grekiska ordet dystymi dåligt sinnestillstånd eller dåligt humör. Sjukdomen är en av två huvudsakliga former av klinisk depression och typiskt har färre eller mindre allvarliga symptom än depression, men varar längre. Harvard Health Publica säger också att minst tre fjärdedelar av patienter med dystymi har också en kronisk fysisk sjukdom eller annan psykisk störning, såsom ångest, drogberoende eller alkoholism. Primärvården Journal rapporterar att dystymi drabbar cirka tre procent av befolkningen och kan leda till betydande handikapp. Mest påverkas av dystymi, kan inte säga med säkerhet när de först besegrade. dystymi har många av de karaktäristiska symtomen du förknippar med depression. Dessa symtom är ofta lite lättare genom dystymi, men kan växla i intensitet. Att få diagnosen dystymi, ett vax som har haft två eller flera av följande symtom under minst två år: Känsla av hopplöshetInsomnia (sömnlöshet) eller hypersomni (onormal sömnighet under dagen trots normal nattsömn på minst åtta timmar) Dålig beslut koncentration eller svårigheter att fatta Låg energi eller trötthet Låg självkänsla Dålig aptit eller överätande Irritabilitet Manic, hypomaniska eller blandade faser som vanligtvis förknippas med bipolär sjukdom är uteslutna. (Om en person upplever sådana episoder, han eller hon lider av cyklotymi.) Personer med dystymi har en större chans än genomsnittet att utveckla en depression. Varierande intensitet av symptomen kan utlösa en episod av egentlig depression. Denna situation kallas ibland dubbelt depression eftersom denna episod kommer ovanpå den vanliga känslan av sorg. Eftersom dystymi är en kronisk sjukdom, en persons upplever ofta symtom i många år innan diagnosen. Som ett resultat av detta, kan de ha en tendens att tro att depression är en del av hans eller hennes personlighet. Detta kan leda till att drabbade inte diskutera sina symtom med läkare, familjemedlemmar eller vänner. dystymi kan, liksom depression, verkar vara ärftlig, och är två till tre gånger vanligare hos kvinnor än hos män.Vissa offer beskriver en känsla av att vara under kronisk stress. Vid behandling av personer som diagnostiserats med dystymi, kan det ofta vara svårt att avgöra om de upplever omgivningen med ovanligt höga nivåer av stress, eller dystymi orsakar att de upplever mer mental stess i en annars standard miljö med normala stressnivåer. dystymi karakteriseras i DSM IV ( Den Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, utgiven av American Psychiatric Association) enligt följande: Det främsta symtomet är att personen känner sig deprimerad större delen av dagen nästan varje dag i minst två år. Låga energinivåer, sömn eller aptit störningar och låg självkänsla brukar bidrar också till den kliniska bilden. De drabbade har ofta haft dystymi under många år innan sjukdomen diagnostiseras. Mellanhavanden krets kommer ofta tror att personen är bara lynnig. Se följande diagnostiska kriterier: patientrapporter nedstämdhet eller verkar deprimerad i andras ögon, mestadels hela dagen de flesta dagar under en period på två år eller mer. När patienten är deprimerad, inträffar två eller flera av följande symtom: minskad eller ökad aptit minskad eller ökad sömn (sömnlöshet eller hypersomni) trötthet eller låg energiminskad självkänsla minskad koncentration eller svårigheter att fatta beslut känslan av att vara hopplöst eller pessimistisk Under denna tvåårsperiod, ovanstående symtom aldrig frånvarande längre än två månader i följd. Patienten har inte haft en egentlig depression under de första två åren med dystymi. Patienten har inte haft några maniska, hypomana eller blandade episoder. Patienten har aldrig uppfyllt kriterierna för cyklotymi. Depression förekommer inte som en del av en kronisk psykos (t ex schizofreni eller vanföreställningar). Symtomen är oftast inte direkt orsakats av en fysisk sjukdom eller intag av läkemedel eller andra ämnen, inbegripet drogmissbruk. Symtomen kan orsaka betydande problem eller obehag i sociala sammanhang, på arbetsplatsen, i akademisk verksamhet, . eller i andra större områden i livet Behandling av dystimi: Mediciner  Om medicinering bedöms nödvändigt, är de vanligaste föreskrivna antidepressiva selektiva serotoninåterupptagshämmare (SSRI), som fluoxetin (Prozac), sertralin (Zoloft), escitalopram (Lexapro), paroxetin (Seroxat) och citalopram (Cipramil). SSRI är lätta att ta och relativt säkra jämfört med äldre former av antidepressiva. Andra nya antidepressiva inkluderar bupropion (Wellbutrin), venlafaxin (Efexor), mirtazapin, och duloxetin (Cymbalta). Ibland föreskrivna två olika antidepressiva, eller en läkare kan ordinera en humörstabiliserande eller ångestdämpande medicin i kombination med ett antidepressivt läkemedel. Biverkningar av mediciner Biverkningar SSRI mediciner kan vara sexuell dysfunktion, illamående, diarré, trötthet eller sömnlöshet, minnesförlust och kramper. Antidepressiva läkemedel kan orsaka suicidalitet och aggression i vissa fall, särskilt hos barn och tonåringar. Vissa antidepressiva medel kan vara ineffektiva för vissa patienter. Äldre antidepressiva medel, såsom tricykliska antidepressiva eller monoaminoxidashämmare kan testas i sådana fall. Tricykliska antidepressiva är mer effektiva, men ger sämre biverkningar.Biverkningar av tricykliska antidepressiva är viktökning, muntorrhet, dimsyn, sexuell dysfunktion och lågt blodtryck. Psykoterapi  Det finns vissa belägg för att en kombination av medicinering och psykoterapi kan ge bästa resultat vid behandling av dystymi. Vilken form av psykoterapi som fungerar bäst beror på ett antal faktorer arten av eventuella stressande händelser, till åtkomst stöd från familj och andra socialt stöd, och personliga preferenser. Behandlingen bör omfatta utbildning och information om vad depression är. Kognitiv beteendeterapi är utformad för att undersöka och rätta till felaktiga, självkritisk tankemönster, och korrigera de kognitiva störningar som människor med dystymi brukar ha. Psykodynamisk, insikt orienterad eller interpersonell psykoterapi kan hjälpa honom reda ut konflikter i viktiga relationer eller utforska historien bakom symtomen.  Vänner och familj mycket talar för att patienten ska kunna hantera vardagen mycket bättre om han är medveten om att han eller hon är en viktig del av livet för dem omkring honom eller henne. De bör göras uppmärksam på detta dagligen, och få stöd när han eller hon ber om det. Depression är ett tillstånd som är svårt att förklara på ett begripligt sätt, eftersom det alltid finns en uppenbar anledning eller en tydlig utlösande faktor för den uppstår. Vänner och familj uppmuntras att vara medveten om, och accepterar, att de inte behöver förstå för att vara till hjälp.

Emilia , 07.06.2014

Nyckelord: dystymi, dystymisk störning, bahandling