Homeopati: Är det kvacksalveri eller effektiv behandling

Homeopati är en alternativ behandling som utvecklats av den tyske läkaren och apotek Samuel Hahnemann (1755-1843). Homeopatisk behandling är baserad på tanken att lika behandlar lika, så ett läkemedel som orsakar sjukdomssymtom hos en frisk person kommer bota liknande symptom i en sjuk. Hahnemann trodde att den underliggande orsaken till sjukdomen fenomen kallades miasmas och att homeopatiska medel kan motverka miasmas. Reme dien framställdes genom upprepade späda utvalda ämnen i alkohol eller destillerat vatten, sedan knackade flera gånger mot en läder bibel, eller något annat med liknande egenskaper. Varje utspädning med efterföljande bank skulle öka Remedi potentiering. Den korrigerande åtgärd var ofta utspäddes i en sådan utsträckning att det fortfarande en del av det ursprungliga materialet. Enligt Hahnemann skulle homeopater väljer lösningar genom samråd kallas repertoar, och bedöma patientens livshistoria, helhetssymtombild, personliga egenskaper och fysisk och psykisk kondition. Forskning har visat att homeopatiska läkemedel är ineffektiva och att de inte har några rimliga ningsmekanismer. Innan utvecklingen av den moderna medicinen, var det vanligt att basera medicinsk behandling filosofiska läror, såsom Similia similibus curantur (latin, som botas med liknande) eller motsatser contra Riis curantur (latin för motsägelser helar motsatser).Ett exempel från 1500-talet på behandling av principen om likabehandling var att behandla sår med kokande olja. Homeopati postulat - Similia similibus curantur - var att medicinska ämnen (ofta kallad rättsmedel) som i en frisk individ producerar vissa symptom, lindra och behandla sjukdomar där samma symptom är närvarande.Detta sattes i motsats till en behandling som ges mediciner som hos friska individer producerar olika symptom än de du vill lindra och behandla - allopatiskt (bildat av det grekiska allo och pathia, ojämlik och sjukdom). Termen allopatiskt introducerades av Hahnemann i polemik mot den framtida konventionell medicinsk behandling, som den beskriver hela landet. Detta gäller i högre grad än dagens konventionella medicinen. Hur som helst, termen allopatiskt fortfarande bland homeopater och andra alternativ medicin mer allmänt på konventionell medicinsk behandling. Vår tid homeopater jämföra som homeopati till konventionell medicinsk teknik hyposensitisation. Här, en små doser av patienten faktiskt svarar på, för att bygga upp en större tolerans. Hyposensiblisering är väl förklaras immunologiskt, men det finns inga vetenskapliga belägg för att homeopatisk utspädning kommer att ha en liknande effekt. Homeopatisk utspädning drivs ofta så långt att det finns en molekyl i den aktiva substansen, medan det i de lösningar som användes för hyposensitisation är den aktiva ingrediensen närvarande i viss detekterbar koncentration även om koncentrationen är låg. På grund av den homeopatiska utspädningen är ingen substans, bryter preliminära förklaringsmodeller för effekten av de fysiska lagarna. Den 13 första åren efter postulerade jämställdhetslagstiftning, som används Hahnemann droger i vanlig form, men utvalt, utifrån jämställdhetslagstiftning. Han levde i en tid där arsenik och kvicksilver var vanliga mediciner, och han såg att detta gav negativa biverkningar. Han hävdade då att utspädning av ämnen som gjorts att effekten var borta, men när han utspätt i serie och skakas kraftigt mellan varje, hävdade han att inte bara effekten fortsatte men blev mer kraftfull. Denna metod han kallade potentiering.Det finns ingen accepterade förklaringen mekanismer inom vetenskap att högre utspädning, dvs lägre koncentration av läkemedlet, med större farmakologisk aktivitet eller att fortynnelsesprosessen uppnår en förstärkning av kompositionen. Som vetenskapen har gett kunskap om molekylärbiologi har kunnat konstatera att de flesta homeopatiska utspädningar inte innehåller en enda molekyl av den ursprungliga substansen. Denna upptäckt har genererat nya hypoteser om verkningsmekanismen. Bland dessa är hypotesen att vatten har egenskaper som gör det minns att ha varit i kontakt med den urvattnade tyg, medan andra går ut på den aktiva substansen genererar ett energifält eller elektromagnetiska vågor. Det finns inte heller någon vedertagen vetenskaplig jord för vissa av dessa nyare hypoteser. Hahnemann och hans anhängare hävdade att homeopati kan bota en rad sjukdomar och störningar, men det finns inga vetenskapliga belägg för att någon av de åtgärder som används i homeopatiska praktiken har några lugnande eller botande effekt. All systematisk analys avslutar hög sannolikhet att effekten upplevs av patienterna kan tillskrivas placeboeffekten. Enkla studier med positiv effekt har haft stora metodologiska brister. American Medical Association granska homeopati kvacksalveri. På senare tid fått homeopater särskilt hård kritik för hävdar att de kan behandla allvarliga sjukdomar som aids och Ebola. Eftersom effekten av homeopati inte är vetenskapligt bevisat, är titeln homeopat eller rättsligt skyddade. Vem som helst kan därför, lagen i hand, kallar sig och öva som en homeopat. Sedan 1930 är dock en medlemsorganisation Svenska homeopat Association (NHL) för dem med en utbildning som är noggrann, men på en icke specificerad nivå. De som är fullvärdiga medlemmar i NHL kan kalla sig registrerat homeopat MNHL. Antalet praktiserande homeopater MNHL i Sverige 2013 om 245. Pr. Idag finns två svenska skolor där utbildningen har kvalificerat sig för medlemskap i NHL: Svenska Akademiens Naturopathy (NAN) och Scandinavian Institute of Klassisk Homeopati (SIKH). Av dessa är det bara NAN som fortfarande ger grundläggande utbildning i det ämne, medan SIKH har koncentrerat sin verksamhet på utbildning för homeopater. Varken NAN eller SIKH maj 2013 ackrediterad av den nationella myndigheten för kvalitetssäkring inom utbildning (NOKUT), och de har inga ackrediterade utbildningar. Enligt svenska lag, homeopatiska medel som anses läkemedel. I detta ligger inte ett erkännande av en möjlig effekt, men att de är avsedda för eller fram att användas för ett typiskt använder en drog till. En konsekvens av detta är att homeopatiska läkemedel endast säljs på apotek. De är receptfria och farmaceuter är skyldiga att leverera dem till den som frågar, men farmaceuter är inte skyldiga att ha dem i lager. En annan konsekvens är att den är inställd samma gränser för reklam för homeopatiska läkemedel sådana gemensamma droger. Detta innebär i praktiken att man inte kan annonsera homeopatiska medel till allmänheten. Klassificeringen av homeopatiska läkemedel som droger är i enlighet med tillämpliga regler för EU / EES. Alternativ behandling var i Sverige tidigare kallad alternativ medicin. Den terminologi som används ändrades under 2002 i samband med inställningen för en ny lag om alternativ behandling av sjukdomar. Lagen om alternativ behandling av sjukdomar antogs 2003 och alternativ behandling har sedan dess varit den offentliga akstepterte sikt. Lagen definierar vad som är alternativ behandling § 2: Alternativ behandling definieras som behandling som utövas utanför hälso- och sjukvårdstjänster, och som inte utövas av auktoriserade vårdpersonal. Vidare definierar Lagen § 2 i tilläggsbehandling som utövas av auktoriserade hälsa som en alternativ behandling när :.använda metoder som till stor del är anställda utanför sjukvården. .  Termen alternativ behandling mycket bred och begränsas endast till att det bör finnas hälsorelaterade och att det bör finnas metoder som till stor del är anställda utanför sjukvården. Variationen i vad som kallas alternativ behandling är stor och i utkastet till proposition avses över 100 olika former av alternativ behandling. Lagen om alternativ behandling av sjukdomar, utöver definitionen av vad alternativa terapier finns också bestämmelser om registreringssystem, sekretess, vilka hälsovillkor alternativa utövare inte kan behandla, skyddade titlar, marknadsföring av alternativ behandling och kriminella. Vad i Sverige kallas alternativa terapier eller alternativ medicin ska inte förväxlas med traditionell medicin som definierats av WHO (FN hälsoinstitut).Traditionell medicin är den medicin som har en lång tradition i ett land som har sin rot i medborgarnas kultur. Användning av ett land traditionell medicinsk kunskap och metoder som rekommenderas av WHO och för cirka 80% av världens befolkning är primärvården att hitta inom behandlingssystem och metoder som WHO beskriver som traditionell medicin. Idag erbjuder runt 200 olika alternativa terapier i Sverige förutom de medicinska tjänster inom hälso- och sjukvården.

Inez , 29.11.2014