Humörstörningar och depression

Affektiva störningar är humörstörningar som finns i alla grader: från den lättaste depression som kan vara svåra att skilja från normal sorg, allvarliga stämningar med starka självmordstankar och vanföreställningar. Vissa är också plågas av olika grader av upphetsning i perioder. 15-30 procent av män och upp till 40 procent av alla kvinnor får en behandling behövande affective disorder under sin livstid. Symtom synliga sorg; ofta svårt att bedöma. nedstämdhet, sorg, förtvivlan, svårmod, hopplöshet. minskad eller ökad aptit sömnlöshet eller hypersomni. palpabel rastlöshet, ångest eller tröghet.brist på energi. egen skuld eller orimligt skuld.koncentrationssvårigheter eller svårigheter att fatta beslut .återkommande tankar på döden. försvagat känslomässiga reaktioner, nedsatt intresse i omgivningen eller oförmåga att njuta av saker som normalt ger njutning. Behandling  Umgänge med andra människor.  Kognitiv terapi: patienten lär sig att känna igen orimliga negativa tankar som ofta kommer automatiskt, så att ens kunna rätta till dem.  Mediciner:. Antidepressiva läkemedel (gäller i förhållande till två transmittorstoffer i hjärnan, serotonin och noradrenalin)  ECT ( Electro Kramper Treatment), den ena före kallas elchocker.Erkänd metod med små biverkningar. på energi.  egen skuld eller orimligt skuld.  koncentrationssvårigheter eller svårigheter att fatta beslut.  återkommande tankar på döden.  försvagade känslomässiga reaktioner, nedsatt intresse i omgivningen eller oförmåga att njuta av saker som normalt ger njutning. Behandling  Umgänge med andra människor.  Kognitiv terapi: patienten lär sig att känna igen orimliga negativa tankar som ofta kommer automatiskt, så att ens kunna rätta till dem.  Mediciner:. Antidepressiva läkemedel (gäller i förhållande till två transmittorstoffer i hjärnan, serotonin och noradrenalin)  ECT ( Electro Kramper Treatment), den ena före kallas elchocker.Erkänd metod med små biverkningar. Delusion: Vanföreställningar eller verklighet brist är uppfattningar som inte överensstämmer med verkligheten, är uppenbart oskäligt, och som normalt inte delas av andra. För en felaktig tro måste bedömas som en villfarelse, måste den utgöra en ganska fast övertygelse som inte kan vara korrekt med lätthet. Vanföreställningar kan uppstå vid olika psykiatriska tillstånd, speciellt i psykotiska sjukdomar. De kan variera i svårighetsgrad och omfattning enskilda föreställningar med minimal påverkan på innehavarens liv till omfamna och komplicerade system av vanföreställningar som är oförenliga med normalt boende och social funktion. Innehållet i vanföreställningar varierar. I DSM IV har subtyper:Erotomaniske vanföreställningar. En övertygelse om att man är älskad eller mottagande. Ofta människor med hög status. Grandiosa vanföreställningar. En övertygelse om att man är speciell, eller står i ett särskilt förhållande till universum, makthavare eller Gud.Vanföreställningar av svartsjuka tema. Man tänker en make eller pojkvän har en sexuell relation med någon annan. Persekutoriske vanföreställningar. Man känner sig förföljd av någon okänd eller namngivna personer eller organisationer. Somatiska vanföreställningar.Människan är övertygad om att man har till exempel parasiter under huden. Mixed subtyp. Flera av ovanstående, där ingen är mer dominant. ospecificerad subtyp. Vanföreställningar är stämnings om de matchar ett patologiskt humör staten, såsom ogrundade skuld uppträdanden av svår depression eller storhetsvansinne i mani. Bizarre vanföreställningar betecknar föreställningar som är helt omöjliga, och som inte gör det har viss resonans i den kultur som individen lever i. Till exempel, en föreställning som bedrivs av hemliga agenter från Mossad vara mycket osannolikt, men hittills inte omöjligt. Detsamma gäller uppfattningen att man är Jesus - från en kulturell kontext är inte omöjligt, med tanke på att det finns en utbredd tro att Jesus kommer att en dag återvända. Föreställningar som är två personer, en del av kropp är död, eller som fjärrstyrs av en annan person, är dock inte bara uppenbara omöjlig, men också kulturellt fullständig främling. Sådana bisarra föreställningar finns främst i schizofreni. Självmord: Självmord, även känd som mord, frivillig död, avsiktlig självskada eller självmord, är det att döda sig själv. Suicide är en aktiv, avsiktlig handling som leder till döden för den person som utför den. Enligt Världshälsoorganisationen händer totalt över en miljon självmord i världen varje år. I Sverige är siffran cirka 500. De vanligaste självmordsmetoder överdoserat på droger och hängande. Forskning visar att riskfaktorer för självmord är tidigare självmordsförsök och psykiska sjukdomar som depression, men också att vara singel, man och bor i en stad kan öka risken för självmord. Temat är fortfarande starkt tabu, men bra information om hur man förebygga självmord, tros förhindra nya tragedier. Det har därför varit större öppenhet om självmord, och det har skapat flera stödåtgärder. Sedan 2003, World Suicide Prevention Day markerats den 10 september varje år. De flesta människor som försöker ta sitt eget liv, säger att de egentligen inte vill dö, men helst inte stå ut med att fortsätta i livssituation de för närvarande har. Det mest vill ha är en förändring i livssituationen just nu. Depression: Depression (även kallad depression, återkommande depression, depression, egentlig depression, unipolär depression, eller unipolär sjukdom) är en psykisk sjukdom som kännetecknas av en genomgripande nedstämdhet samtidigt med låg självkänsla, och tappat intresset för aktiviteter som brukar ge njutning. Villkoret verkar relativt universellt och oberoende av kultur - men förekommer oftare bland kvinnor än bland män. Redan Hippokrates beskrev ett melankoliskt tillstånd som fram på 1900-talet var vanligtvis förknippas med män, varpå det var också framträdande vid diagnos av kvinnor. Den franske läkaren Louis Delasiauve introducerade konceptet inom psykiatrin 1856. Den allmänna termen depression används ofta för att beteckna sjukdomen, men kan också hänvisa till andra former av depression.Depression kan vara ett försvagande tillstånd som hämmar förmågan att fungera i familjen, på jobbet eller i skolan. Sömn, aptit och allmän hälsa kan påverkas. Diagnosen ställs utifrån självrapporterade upplevelser, beteende beskrivs av släktingar eller vänner, och klinisk undersökning av mentala tillstånd (status närvarande). Det finns ingen laboratorietest som bekräftar depression, men läkarna undersöker tillståndet kan beställa laboratorie- och andra tester för att upptäcka fysiska förhållanden som kan orsaka liknande symptom vid depression. Patienterna behandlas vanligen med antidepressiva läkemedel, och kan också gå i psykoterapi eller rådgivning.Sjukhusvistelse kan krävas när patienten är oförmögen att ta hand om sig själva, eller genom betydande fara för sin egen, eller i mycket sällsynta fall, andras liv. En minoritet behandlas med elektrokonvulsiv behandling (ECT). Genom ECT ha tålamod i korthet anestesi och en läkare väcker anfall genom att skicka elektrisk ström genom hjärnan.Sjukdomen föregångaren annorlunda från patient till patient. Vissa patienter upplever en depressiv episod som varar i några veckor, men för andra de som lider livslångt och inkluderar ofta depressiva episoder.Personer med depression har kortare livslängd än personer utan depression, delvis på grund av den högre risken för somatiska sjukdomar och självmord. Det är oklart om läkemedel påverkar risken för självmord eller inte. Förståelsen av hur depression yttrar sig och vilka är skälen, har utvecklats genom århundradena. Förståelse är fortfarande ofullständig och många aspekter av depression är fortfarande föremål för diskussion och forskning. Föreslagna orsaker psykologiska, psykosociala, ärftlig, evolutionära och biologiska faktorer. Långvarig användning av vissa läkemedel kan både orsaka och förvärra depressiva symtom. Psykologiska behandlingar drar stöd till teorier om personlighet, mellanmänsklig kommunikation och lärande. De flesta biologiska teorier fokuserar på neurotransmittorer (neurotransmittorer) som serotonin, noradrenalin och dopamin, som finns naturligt i hjärnan och som bidrar till kommunikationen mellan nervceller.

Freja , 28.12.2014

Nyckelord: affective disorders, depression