Jag har ADD: ADHD

Kan det vara så att jag har ADD? Attention Deficit / Hyperactivity Disorder, förkortat ADHD och AD / HD, är en psykiatrisk diagnos från USA diagnossystemet DSM-IV. Tillståndet kan manifestera sig på olika sätt, men kännetecknas av olika grader och kombinationer av Attention Deficit, impulsivitet och hyperaktivitet. Det är medfödd och förekommer både hos barn och vuxna, män och kvinnor. ADHD beskrevs första gången i medicinsk litteratur 1899 och 1902. Diagnosen var tidigare kallades MBD (kort för Minimal Brain Dysfunction, dvs extremt liten hjärna dysfunktion), men eftersom du inte har lyckats hitta någon speciell funktionshinder eller hjärnskada har man gått ifrån denna diagnos. Man har visserligen funnit att barn med ADHD har minskat effekten av signalsubstansen dopamin i hjärnan, men det finns en debatt om detta kan tolkas som en avvikelse från normen. lagligheten och diagnostiska krav Colloquially du ofta termen ADHD om detta tillstånd, även vare sig i den svenska sjukvården med hjälp diagnostisk term störning av uppmärksamhet och aktivitet eller beteendestörningar från diagnossystemet ICD-10.Diagnos (s) kan göras om en person har koncentrations- och uppmärksamhetssvårigheter och / eller hyperaktivitet och impulsivitet.Trots Lidande, uppförandestörning, ångest, tvångssyndrom, sömnstörningar och depressioner ofta förekommer tillsammans med AD / HD. För diagnosen måste symtomen ha funnits i minst sex månader, måste de ha debuterade före 7 års ålder, och det får inte finnas någon annan diagnos eller tillstånd som bättre förklarar svårigheterna. Det kan finnas många orsaker till koncentrationssvårigheter, impulsivitet och hyperaktivitet hos barn, ungdomar och vuxna, och det kan därför ibland vara svårt att göra en korrekt diagnos snabbt. I använde Sverige ofta långsiktiga DAMP, DAMP, vilket inkluderar motor klumpighet. Barn eller vuxna som bara har uppmärksamhetsstörning och hyperaktivitet inte kan diagnostiseras Attention Deficit Disorder (ADD). Diagnos sker oftast efter observationer, användning av bedömning och olika tester. Det är också under utredning vanligt samtal eller på annat sätt samla in information från föräldrar, lärare eller andra viktiga personer runt patienten misstänks ha ADHD. Det är också utvecklat tester på huvudrörelser, OPTAX och ögonrörelser, Pavlidis test som har använts som komplement till bedömningen av ADHD. Orsaker och symptomGenetiska förhållanden, dvs Sjukdomen ärvs, förmodligen ha en stor betydelse för utvecklingen av ADHD. Det har bevisats att komplikationer i samband med graviditet och förlossning kan öka sannolikheten för att utveckla ADHD. I vissa fall kan ADHD förknippas med FAS (fetalt alkoholsyndrom) eller prematura (för tidigt).Svåra sociala och / eller psykiska problem i eller i närheten av patienten kan bidra avsevärt till att förvärra ADHD skick. Många av patienterna också få upptäckas olika sömnstörningar, och måste behandlas för dessa. Uppföljande undersökningar visar att obehandlad ADHD ökar risken för en rad olika problem. Det är en fördubblad risk att utveckla substansmissbruk. Förekomsten av allvarliga beteendestörningar, depression, ångest och andra psykiska sjukdomar är också ökat. Epidemiologi  Det uppskattas att 3-5% av barnet befolkningen i Sverige har ADHD.Både pojkar och flickor kan ha sjukdomen, men är nu fler pojkar med diagnosen än flickor (ca 75% av dem som diagnostiseras är pojkar).Diagnosen har historiskt främst förknippats med barn och ungdomar, eftersom det visar sig att symptomen på många mute eller förändring med ålder och mognad. Många vuxna uppnår också förbättring eftersom de lär sig copingstrategier. Hur som helst, det finns många vuxna som har ADHD eller som bekräftade diagnosen först i vuxen ålder. Många av dessa kommer att gynnas av läkemedelsbehandling. Behandling  De huvudsakliga syftena med behandlingen är att minska symtom på ADHD, öka deras funktionsnivå inom viktiga områden i livet och förhindra utvecklingen av nya problem sekundärt till ADHD. Som regel ingår behandlingen en kombination av flera åtgärder samtidigt:. Drug terapi, beteendeterapi (barn), Psychoeducation, och underlätta skola / arbetsplats och hemma  En långvarig studie i USA (MTA-studien) visade att läkemedelsbehandling förbättrar symptom och skolprestationer hos barn med ADHD. Beteende Oriented behandling ensamt gav liten effekt, medan läkemedelsbehandling och beteendeterapi i kombination gav bäst effekt. Mediciner för att behandla symptomen på ADHD är stimulantia som metylfenidat (Ritalin, Equasym / Equasym Depot och Concerta) och atomoxetin (Strattera). I vissa fall används också amfetaminsulfat (Dexamin). De traditionella Ritalin tabletter har en löptid på tre till fyra timmar, och måste därför tas flera gånger dagligen.Depot förberedelser så att medicin regelbundet dras ut ur kapseln genom flera timmar. Equasym Depot har en löptid på cirka 8 timmar och Concerta har varaktighet ca. 12 timmarna. Strattera har ett beteende mer liknar antidepressiva av typen SSRI, och därför längre bestående effekt. I många fall, behandling med metylfenidat eller atomoxetin ger god symtomlindring även för ytterligare lidande, men ibland kan det vara nödvändigt att också använda mer specifika läkemedel eller psykologisk behandling för att bemästra dessa. Den kliniska erfarenheten med metylphenidat spänner över mer än 80 år, och vet därför väl till både effekt och biverkningar av preparatet.Atomoxetin är en relativt ny agent, och båda effekt och biverkningsprofil är mer osäker. Det är känt att läkemedlet i vissa kan orsaka sällsynta men allvarliga leverskador. Det är därför mycket viktigt att övervaka leverfunktionen med blodprov första gången efter start av läkemedlet. Flera studier och klinisk praxis tyder på att metylfenidat förbättrar symtomlindring av stark motilitet, medan atomoxetin kan ge tillräcklig effekt om koncentration och / eller behandling av information är det största problemet. Klonidin kan förbättra symtom på ADHD, jämfört med placebo, men ingen vet säkert om skillnaden är signifikant för patienten. Behandling med klonidin kan orsaka låg hjärtfrekvens. Psykoterapi  Undersökningar visar generellt att kombinationen av metylfenidat och beteendeterapi verkar fungera bättre än enbart beteendeterapi för att minska symtomen och förändra beteendet hos barn med ADHD. Det är tillfälligt färska undersökningar, vilket tyder på att psykoterapeutisk behandling ensam kan vara effektiva för vuxna och barn med diagnosen ADHD. En randomiserad kontrollerad studie från 2012 visade att kognitiv beteendeterapi leder till betydande och ihållande minskning symptom hos vuxna, även utan läkemedelsbehandling. I uppgick denna utredningar till någon ytterligare behandling med läkemedel ingen signifikant skillnad i förbättring (jämfört med placebo eller dummy medicinering). En annan studie från 2013 visade att barn som fått en särskild form av beteendeterapi (barnfokuserad beteendeaktivering terapi), gynnades det gäller att förbättra skolresultat och färre ADHD-symptom (källa). Den brittiske psykiatern Tim Kendall, som utvecklade NICE nationella riktlinjer för Ritalin behandling av ADHD diagnostiserade patienter, hävdade i september 2012, att droger inte är särskilt effektiva i milda och måttliga former av ADHD och att de endast bör administreras från svåra former av ADHD. Han hävdade också att det i första hand bör inriktas på beteendeåtgärder, snarare än medicinering vid lindriga och måttliga former av ADHD (källa). Diet  För vissa, förändring av kost vara en viktig faktor vid behandling av ADHD, och ett bra alternativ om du har fått diagnosen proteinintolerans (hyperpeptiduri). Peptider (korta kedjor av aminosyror) skapas när proteiner klyvs i matsmältningssystemet. En är med proteinintolerans inte kan bryta ner mjölkprotein kasein eller veteprotein gluten produkt.Den svenska läkaren Karl Ludvig Reichelt har varit centralt för forskning om peptider effekt i kroppen. Protein Intolerans är också förknippat med andra diagnoser än ADHD. Vissa rapporterar också ha god effekt på ADHD-symtom med hjälp omega-3-fettsyror. Fysisk aktivitet  Fysisk aktivitet kan också ha en god effekt på ADHD-symptom.Många rapporterar att detta har en gynnsam effekt på inre oro och fysiska rastlöshet.  Sociala färdighetsträning utveckling och förstärkning av sociala färdigheter kan vara en viktig faktor för att kunna bemästra vardagen med ADHD. Många människor med ADHD kan ha avvikande eller svaga sociala färdigheter som kan göra det svårt att få önskad fotfäste i olika sociala nätverk. En stor anledning till de sociala problemen är bristen på förmåga att koncentrera sig.

Märta , 25.05.2014