Morgon huvudvärk

Många kämpar med morgonhuvudvärk. Det kan finnas olika former av huvudvärk eller migrän. Generellt kan vi säga detta: Huvudvärk, Latin cefalalgia, är ett tillstånd med smärta i huvudet av mild till intensiv grad. Huvudvärk är en av de vanligaste formerna av lokal smärta.Hortons huvudvärk, även känd som Hortons huvudvärk, är en mycket sällsynt och speciell sorts huvudvärk som har starka smärts attacker från 15 minuter till 2-3 timmar varaktighet och kommande perioder. Är ofta kallas självmordshuvudvärk, eftersom smärtan är extremt intensiv.Det hävdas även att en del patienter har begått självmord för att undkomma smärtan. Orsaken är okänd, men den nuvarande hypotes är att det kretsar kring en vaskulär patologi (sjukdom som påverkar blodkärlen i huvudet / hjärnan). spänningshuvudvärk (Stress eller spänningshuvudvärk) är den vanligaste formen av huvudvärk. Det är en bilateral smärta och beskrivs som ett band runt huvudet. De uppstår ur dagen och ofta i krävande perioder av livet. Man kan gå vidare med en gör, trots smärtan. Spänningshuvudvärk har en osäker orsak. Det kan bero på en skärpning av musklerna i nacken och ut huvudet.Migrän är anfall med ensidig, pulserande huvudvärk som varar en / 2-72 timmar. Det är en neurologisk sjukdom. I vissa fall varade migrän upp till 162 timmar, enligt följande som kräkningar och hög feber med.Det är en övergående obalans i nervsystemet, samt ge pulserande smärta (smärta som sträcker sig från anfall till anfall), nedsatt förmåga att effektivt tänkande, illamående, ljus, ljud och luktømfintlighet och talsvårigheter. Migrän förvärras ofta av fysisk aktivitet. Migrän Krämpor debuterar oftast i puberteten och sällan inträffar efter 35 års ålder.Cirka 16% av kvinnorna och 8% av alla män drabbas av migrän.Nästan 20% upplever en eller flera migränanfall under sin livstid. Man kan skilja mellan två typer av migrän med och utan aura. Migrän med aura (även kallad klassisk migrän) involverar en prekursor för beslag med symptom av olika delar av nervsystemet. Vanligast är visuella upplevelser som liknar blixtar eller silvertrådar i din vision, eller den del av synfältet blir otydlig och försvinner inom huvudvärk sätter in. Men stickningar (parestesi), sveda eller förlamning av armar, ben eller ansikte kan också förekomma. Vissa får talsvårigheter. Migrän utan aura (vanlig migrän) har ingen uppenbar gångare även om det är vanligt att känna sig trött och irriterad. Orsaken är inte helt klarlagd. Man tror att en kemikalie i kroppen gör att blodkärlen att dra ihop sig och sedan utökas. Smärtor i det stadium där blodkärlen vidgas. Migrän är förmodligen ärftlig. Andra migreneutløsere är ost, apelsiner, choklad, socker, rött vin, alkohol, sömnbrist, stress, vila efter stress, hunger, starka känslor och menstruation. Koffeinhaltiga drycker såsom kaffe, te och cola kan också utlösa migrän hos vissa personer. Koffein kan ibland arbeta mot migrän, och det kan därför bidra med kaffe, te, cola, koffeintabletter mm Øyemigrene, även känd som migrän med aura, är en typ av sjukdomsbilder som kan upplevas innan en migrän eller epilepsi, vilket förvirrande kan likna en dropp eller en stroke. På engelska medicinsk terminologi kallas detta aura. Ofta präglas den av en eller flera symtom som fotofobi, uppfattning av konstiga ljus, förvirrade tankar och synrubbningar. Man kan också uppleva störningar i hörsel och luktsinne, genom att vara överkänslig för högt buller eller lukt konstiga lukter. Den drabbade kan också uppleva tillfällig blindhet och partiell förlamning, vanligtvis på en sida av kroppen, ofta i ansiktet, följt av att sticka huden. Då den drabbade känner yrsel, utmattning och trötthet, och du måste ligga ner. Följt ofta, men inte alltid av en kraftfull migränanfall. Perioden av anfall av migrän kan vara från minuter till flera timmar. Vissa patienter kan uppleva rädsla och panik som en följd av att de inte känner igen sina tankar, och eftersom det känns som allvarlig sjukdom. De flesta människor upplever symptom liknande varje gång, och vissa tycker att de ständigt kommer oftare, om villkoret inte ges behandling. Øyemigrene kan öka sannolikheten för stroke sent i livet, och sedan med en ökad risk för rökning, och användningen av östrogeninnehållande preventivmedel läkemedel.

Thea , 31.10.2014