Naprapati: ännu ett försök att lura okunniga patienter

Naprapati är en av flera former av behandling i Sverige klassas bland manuella terapier inom alternativ behandling. Ordet naprapati innebär att korrigera orsaken till lidande. Ordet är sammanställt från den tjeckiska ordet napravit, som betyder rätt, och det grekiska ordet pathos som betyder lidande. Naprapati är en manuell behandling som syftar till att normalisera problem i rörelseapparaten. Detta händer med olika behandling genom en kombination av muskler och leder behandling. Som naprapat är fokuserad på att hitta den bakomliggande orsaken till patientens smärta. Man behandlar muskler, nerver- och ledvärk utifrån en helhetssyn. Av de patienter som söker hjälp naprapat, mest smärta och / eller reduktion funktionen i muskler och leder. Under senare år har det gjorts flera studier som visar en effekt av naprapat behandlingen helt. Merparten av detta arbete har utförts vid Institutet för miljömedicin vid Karolinska Institutet (KI). Det finns fortfarande inga säkra bevis på effekten av naprapati. Även om det kan finnas enskilda studier och systematiska användarupplevelser på effekten av naprapati, detta inte betraktas som säkra bevis. naprapati grundades av amerikanska kiropraktorer Oakley Smith (1880-1967).Behanlingsmetodene startade som en reaktion mot manipulation principer och metoder för modern kiropraktik och osteopati. Det fanns också en protest mot Oakley beskrivs som artificiella förfaranden vanliga läkemedel och kirurgi där manuella metoder skulle vara mer effektivt. Termen manuell behandling innebär till stor del använder sina händer för att undersöka och behandla problem i rörelseapparaten: Skeletal, back , muskler och leder. De olika behandlingsmetoder använder sig naprapati är inte unikt för naprapati men endast delvis inom andra, manuella terapier som utförs av manuella terapeuter, kiropraktorer, sjukgymnaster, läkare, osteopater och massörer.Behandlingen riktas initialt mot att återskapa funktion i rörelse och balans orgel. Detta görs med olika manuella tekniker som manipulation, mobilisering, triggerpunkt terapi, muskel stretching och massage. Sedan finns det en stark betoning på att analysera och förebygga bakomliggande orsaker, både interna och externa faktorer.Exempel är ergonomi och arbetsmiljö. Detta lägger upp naprapati till ett behandlingssystem, där en första behandlar patienten och sido hjälper patienten att undvika nya problem i framtiden. Detta görs genom att ge patienten övningar som han kan utföra på egen hand.

Matilda , 31.10.2014