Problem med epilepsi och kramper

Epilepsi kännetecknas av spontana epileptiska anfall på grund av en dysfunktion i hjärnans nervceller. Det finns ett antal olika typer av epileptiska anfall. Vissa hur kompetent konserver medvetande och andra där de har större eller mindre grad av medvetenhet. Epilepsi kan vara en självständig stat utan att man kan bevisa något orsak, men i många fall ett symptom på underliggande funktionsfel, skador eller förändringar i hjärnan. Orsaken till epilepsi varierar dvs från person till person och kan vara i stort sett alla former av sjukdom eller skada i hjärnan. I över hälften av fallen kan man inte upptäcka någon bestämd orsak. Ett epileptiskt anfall är ett uttryck för en övergående hjärndysfunktion. Detta orsakade en plötslig och okontrollerad störning av kortikal elektrisk aktivitet. Cirka 70% av personer med epilepsi blir anfallsfria med läkemedelsbehandling. Om epilepsi inte kan fås under kontroll med medicinering, vissa patienter som behandlats med kirurgi eller med en elektrisk nervstimulator. Om det underliggande tillståndet kan behandlas, till exempel med kirurgi, epilepsi kan förbättras eller försvinna. Det är fullt möjligt för de flesta människor som har epilepsi att ha en nära-normal liv utan de ständig oro anfall. Om han har fått medicinsk behandling, är det viktigt att komma ihåg: Ta din medicin vid en viss tid om du har glömt att ta din medicin, fråga din läkaresäkerställa jämn blodsocker / regelbundna måltider (lika viktigt som för en diabetiker) För att bibehålla en stabil dygnsrytm Att vara försiktig med alkohol och andra droger Blå, blinkande lampor från datorer och andra visningsmedier kan utlösa epilepsi. För barn och ungdomar är glukos viktigare än det är hos vuxna. Experter på området kan hjälpa till med olika äta planer som är möjliga om det behövs. Var lugn, vara säker på att personen inte skadar sig själva -. vara den person som han har återfått fullt medvetande och förvaltar själva Det finns cirka 40 olika typer epileptiska anfall. De varar vanligen från några sekunder till flera minuter. Epileptiska anfall är huvudsakligen uppdelad i två kategorier:. Partiella anfall (påverkar endast en del av hjärnan) och generaliserade anfall (uppges påverka hela hjärnan) Epilepsi beskrevs först av medicinsk vetenskap far Hippokrates om 400 år f. Kr. som en fysisk sjukdom. Tyvärr har hans kunskaper i glömska och personer med epilepsi historiskt behandlats med allt från kastrering till lobotomi.Mycket många har bränts på bål som häxor på grund av rädsla för epilepsi diagnos. Idiopatisk epilepsi: Med Idiopatisk betyder att man inte kan hitta någon påvisbar skada eller annan tydlig orsak till sjukdomen. Detta är inte ovanligt i epilepsi. Man tror att många av dessa debut epilepsi har en genetisk bakgrund. Symtomatisk epilepsi Symtomatisk epilepsi innebär att epilepsi har en klart definierad orsak.Ett exempel på detta kan vara epilepsi som inträffar efter en stroke, en trafikolycka eller födelsedefekter. Ofta kan påvisas skadad hjärnvävnad avbildning som CT, MRI, SPECT eller scintigrafi.Hjärntumörer utlöser ofta epiletiske attacker. International League Against Epilepsy (ILEA) föreslog 1981 en klassificering av epileptiska anfall. Detta reviderades 1985 och 1989, men har aldrig varit officiell klassificering. Trots detta är det förslag som används över hela världen. Det bygger på både beslag utseende och EEG.Klassificeringen grundas på att attackerna skulle komma från hela hjärnan kallas generaliserade anfall eller från en liten del av hjärnan partiella anfall. Beslag utformning (semiology) är relaterad till den del av hjärnan som påverkas under beslag. Ett enkelt sätt att förklara detta är att om attacken påverkar de delar av inblandade i rörelsen av handen eller foten hjärnan så det kan orsaka en person att få ryckningar en hand eller en fot. Det är nu internationellt antas att en åtskillnad mellan partiell och generaliserade anfall är konstgjord och återspeglar inte den kliniska verkligheten. Det är inte säkert visat att helt generaliserade kramper existerar. Å andra sidan, det finns ökande bevis för att partiella anfall har också patologisk hjärnaktivitet i andra fall än de som orsakar symptom områden.

Sigrid , 02.11.2014