Psykisk sjukdom: Livet går upp och ner

Psykiska störningar eller psykiska störningar är ett samlingsnamn för olika sjukdomar och sjukdomar som främst drabbar sinnet och medvetandet och inte den fysiska kroppen. Psykiska störningar som sträcker sig från sjukdomar såsom enkla fobier och mild depression och ångest till allvarliga sjukdomar som schizofreni, paranoia och bipolär sjukdom (manodepressiv sjukdom). Psykiska störningar påverkar människors beteende och uppträdande, tankar (kognition) och känslor och kan få allvarliga konsekvenser för det dagliga livet och omgivningen. . Psykiska sjukdomar kan bero på ärftliga, fysikalisk, psykiska eller sociala förhållanden Vissa psykiska sjukdomar är: ADHD  Affektiva störningar (mental plåga med humörsvängningar)  Ångest  Conduct oordning  Bipolär sjukdom  Depressioner  Dystymi  Mani  Paranoia  Personlighet  Psykos  Rusmisbruk  Schizofreni  Ätstörningar  Tvångssyndrom  Svåra psykiska störningar för vilka det finns vanföreställningar och verklighet brist kallas psykos eller vansinne. Psykopati är mind eller personlighetsstörningar med onormala avvikelser önskat, operativa och känsloliv. Användningen av ordet lider förhandlings om patienten inte upplever att lida tillståndet. Till exempel, homosexualitet bort från listan av psykiatriska diagnoser, medan missbruk och spelberoende av många anses inte störningar eller sjukdomar.

Amanda , 15.04.2014