Tvångssyndrom och tvångstankar

Tvångssyndrom (en .: Tvångssyndrom, förkortat OCD) är ett ångestsyndrom som manifesterar sig genom tvångstankar (obsesjoner) och åtgärder (kompulsjoner). I det officiella diagnossystemet som används i Sverige för klassificering av psykiska störningar, ICD-10, en åtskillnad av OCD mellan främst tvångstankar, främst tvångs eller blandade tvångstankar och tvångshandlingar. Tvångssyndrom kan ha kronisk -. Eller episodisk tvångstankar och tvångs Obsessions är föreställningar som patienten upplever produceras i sig själv. Dessa impulser eller idéer som orsakar ångest. Tvångs är svaret på tvångstankar. De är åtgärder som följer vissa regler i syfte att minska obehag / ångest eller förebygga vissa fruktade händelser att patient visionerar. Tvångs tankar och handlingar kan ta många former, här är några typiska exempel: Föreställningar om infektions orenhet med upprepad handtvätt ( ofta flera hundra gånger dagligen) Compulsive räkna och gruppering sådana egna artefakter. flöden och organisation i perfekt rader, rätt vinklar etc. Föreställningar om skador eller orsaka annan persons död. Syftet med behandlingen är att förbättra symtomen. Det är viktigt att minska sjukdoms påverkan på livskvalitet och social belastning för patienten och anhöriga, samtidigt som minimala biverkningar från behandlingen. Tvångssyndrom kan behandlas med både droger och terapi. Beteendeterapi och kognitiv terapi är de terapiformer som är mest effektiva för minska tvångstankar och normalisera beteendet. Den kognitiva terapin ingriper och försöker korrigera maladaptiva tankemönster hos patienter, medan exponeringen och rituella prevention (svars förebyggande) beteendeterapi kan få avvant patient med tvångsmässiga beteenden.Response Preventivmedel är mycket lättare att genomföra genom åtgärder än genom tankar. Man måste då ta den ena är rädd, och så småningom kommer du att få en mindre och mindre ångest reaktion.När läkemedelsbehandling av OCD, kommer det att vara vanligt att börja med SSRI. Bland dem som inte får tillfredsställande effekt försökt ibland en andra generationens antipsykotiska väl. Vissa patienter med OCD har på grund av möjliga biverkningar ovilliga att använda droger, och relativt ofta leder detta till användbara läkemedelsbehandling inte startas eller skjutas upp. Det är osäkert om behandling med beteendeterapi eller kognitiv beteendeterapi är mer effektivt i kombination med serotoninåterupptagshämmare.

Moa , 09.02.2015